dokter

Ziekenhuizen steunen nieuwe voorleescampagne

MT Magazine 02 jun 2015  |   Robert van den Oever / foto: Ad Bogaart
Een nieuw voorleesboek helpt ouders die te maken krijgen met ziekenhuisopname. Werkgevers stimuleren dit initiatief.
Drukke baan, gezin en dan ineens komt er een kink in de kabel: papa of mama moet naar het ziekenhuis. Dat legt een zware druk op het gezin en voor jonge kinderen is het vaak een situatie waar ze moeilijk mee om kunnen gaan. Begrijpelijk, en daarom is er nu het boek Papa gaat naar het ziekenhuis, geschreven door Miriam Smit-Vuijk voor kinderen van 2 tot 6 jaar. Zij besloot na eigen ervaringen het boekje te schrijven om kinderen een rondleiding te geven door het ziekenhuis. Het biedt ouders een steuntje in de rug bij het beantwoorden van vragen van de kinderen.

Op Global Parents Day, maandag 1 juni, nam het Academisch Medisch Centrum (AMC) in de persoon van hartchirurg Bas de Mol het eerste boekje in ontvangst. Het AMC onderkent het belang van goede voorlichting aan kinderen van patiënten en ondersteunt voorleesboek: ‘Het is weer een nieuwe manier om ouders en kinderen te helpen bij dit moeilijke onderwerp.’

Acteur John Buijsman deed een voorleessessie met 20 kinderen tussen de 2 tot 6 jaar. Het ziekenhuis in Amsterdam gaf met de presentatie tevens het startschot voor de Vaders Voor Lezen voorleesservice bij ziekenhuizen.

Ziekenhuizen ontvangen Papa gaat naar het ziekenhuis door gebruik te maken van de voorleesservice van Vaders Voor Lezen. Het AMC stimuleert in de rol van werkgever het ziekenhuispersoneel om thuis hun kinderen voor te lezen.

Vaders Voor Lezen biedt werkgevers elke maand een speciaal geschreven digitaal voorleesverhaaltje om thuis van voor te lezen. Vaders Voor Lezen moedigt vaders, naast de moeders, aan vaker voor te lezen, want dat is goed voor de taalontwikkeling van je kind.

De voorleesservice van Vaders Voor Lezen is in september vorig jaar gestart. Sindsdien hebben al 100 werkgevers zich gemeld voor de voorleesservice. BP Nederland is een van de voortrekkers van de campagne. BP Nederland-ceo Hendrik Muilerman legde eerder aan MT uit waarom hij voorlezen zo belangrijk vindt en waarom hij dat als werkgever graag stimuleert in zijn bedrijf:

Nieuwsoverzicht